„Rippl Józsi fiatal festőnk elment Párisba. Szerencsét kívánunk a szép tehetségű ifjúnak e pályához” – olvasható a Somogy című hetilap 1887. január 18-i számában. A kaposvári Arany Oroszlán Gyógyszertár egykori patikussegédének művészete azonban már korábban is figyelmet keltett szülővárosában. Nem sokkal azután, hogy a huszonkét éves ifjút – 1884. február 26-án – felvették a Müncheni Képzőművészeti Akadémia élő modelles osztályába, a somogyi székváros vezetői Budapesten is szóba hozták állami ösztöndíjazását. Az alkalmat az szolgáltatta erre, hogy március folyamán kaposvári küldöttség kereste fel a kormánytagokat a gimnázium ügyében. (A delegáció útjáról beszámoló kaposvári újság úgy ír Rippl Józsefről, mint „akinek jövője iránt szép reményeket táplálhatunk”.)
A fiatal festő, aki édesapja és Zichy Ödön gróf anyagi támogatásával érkezett Münchenbe, három évig maradt a bajor fővárosban, majd – mielőtt még befejeződött volna a képzése – 500 forintos magyar ösztöndíjjal hirtelen Párizsba utazott. Ott aztán néhány évig Munkácsy Mihály mellett, annak párizsi műtermében dolgozott.

Lazarine és Anella
München emléke azonban még sokáig elkísérte, és nem csak azért, mert ez volt az a hely, ahol először részesült szakszerű művészeti oktatásban. Az 1888-ban Neuillyben megismert, de csak 1906-ban Budapesten feleségül vett Lazarine Baudrionnal (1866–1947) nem született közös gyerekük, ezért 1910-ben örökbe fogadták Lazarine unokahúgát, a tízéves Paris Anellát (1899–1974), [?165] akit magukkal is hoztak Franciaországból. A kaposvári festőnek azonban a nevelt lányán kívül édes gyermeke is volt, akinek a sorsáról nagyjából ugyanekkor szerzett tudomást – miután egy Münchenben dolgozó építész segítségével nyomoztatott utána…
„Rippl-Rónai első szerelmét homály és hallgatás fedi – írja a kaposvári múzeum művészettörténésze. – Ám egy művész nem tud titkot tartani, mert a művei vallomások. A Münchenhez kötődő kevés festmény közül könnyű volt rátalálni egy szőke, gitáros lány ábrázolására. A motívum felbukkant a Külvárosi szoba belseje Párizsban című kompozíción, amelyen már kicsi gyermek is tartozik az éneklő lányhoz. Csak huszonhárom évvel később vallotta be a művész, hogy egy német lánytól kislánya született. Gyermeke vállalása elől szökve elhagyta Münchent.” (Horváth János: Rippl-Rónai művészete. Kaposvár, Kaposvár M. J. Város Önk., 2016. 20. o.)
A már befutott festőművész Rippl-Rónai József fel is vette a kapcsolatot megtalált lányával. Amélie Feigl akkoriban egy olasz grófnő társalkodónője volt Udinében…