Németh István Program

Tisztelt Kaposváriak!

Óriási lehetőség előtt áll városunk. Többéves előkészítés után megkezdjük Kaposváron az évszázad beruházási programját, amelyet Németh Istvánról, a 20. század elejének jeles városépítő polgármesteréről neveztünk el.

A következő három évben nagyobb fejlődést fogunk érzékelni városunkban, mint az elmúlt két és fél évtizedben összesen. A Modern Városok Program és a Területi Operatív Program forrásainak köszönhetően több mint 170 milliárd forintot fordítunk arra, hogy Kaposvár hazánk még erősebb, még biztonságosabb, még egészségesebb és még zöldebb városává váljon.

Ez az oldal a Németh István Program előttünk álló fejlesztéseit mutatja be röviden, fotókkal és látványtervekkel illusztráltan.

Legfőbb célunk az évek során nem változott: olyan várost akarunk építeni, amelyben jó élni, amelyben mindenki megtalálja számítását, s amelyben erős közösségünk újabb célokat képes megfogalmazni és elérni.

Biztos vagyok abban, hogy a beruházások eredményeként néhány éven belül bátran mondhatjuk: Kaposvár újra egy büszke, sikeres korszakba lépett, mert mindazt elérhetővé teszi valamennyiünk számára, ami Nyugat-Európában ma természetes.

Kaposvárt az elmúlt években is erős közösségünk formálta élhető várossá, ezért az előttünk álló időszak munkájában is számítok Önökre!

Kaposvár, 2017 januárja

Tisztelettel:

Szita Károly
polgármester

Iskoláink energetikai korszerűsítése: 1,78 milliárd forint

Napelemes rendszerek telepítése épületeinkre: további 340 millió forint.

A közoktatás állami feladat lett, de mi, kaposváriak a továbbiakban is felelősséget érzünk az oktatásért. Ezért költünk százmilliókat iskolaépületeink felújítására, energetikai korszerűsítésére.

Általános és középiskoláink mellett napelemeket teszünk többek között a sportcsarnok, az RG-csarnok, a Sávház, a városháza, a Virágfürdő és több óvodánk tetejére is.

Bölcsődéink, óvodáink fejlesztése: 601 millió forint

Gyermekeink a legfontosabbak! Megújulnak óvodáink és bölcsődéink is. Tornaszobát, mosdókat alakítunk ki, új játékokat vásárolunk, térburkolatot építünk, új bútorokat szerzünk be, és a fűtést is korszerűsítjük.

Orvosi rendelők, védőnői szobák korszerűsítése: 205 millió forint

Idén felújítottuk a Rét utcai és a Béke–Füredi lakótelepen lévő orvosi rendelőinket. Programunkat folytatjuk.

A Tinódi utcában lévő orvosi rendelő nem a város tulajdona, ezért új orvosi rendelőt építünk a Cseri városrészben, mely 9400 ott élőnek biztosítja a gyógyulás lehetőségét.

Emellett további kilenc rendelőt, tanácsadó-helyiséget újítunk fel az Erdősor utcai, a 48-as ifjúság útján levő és a toponári orvosi rendelőben.

Új terhesgondozónk lesz a teljesen felújítandó Ezredév utcai épületegyüttesben: 295 millió forint

Az Ezredév utcai terhesgondozót a teljeskörűen megújuló utcafronti épületbe költöztetjük át.

Új sportcsarnok építése: 5,7 milliárd forint

Új sportcsarnokunk számtalan sportág és kulturális rendezvény otthona lesz.

A többfunkciós küzdőteret elsősorban a röplabdázók, kosárlabdázók és kézilabdázók igényeinek megfelelően alakítjuk ki. De a birkózás és a dzsúdó képviselői is helyet kapnak az új csarnokban.

Terveink szerint a jövőben nemcsak hazai, hanem nemzetközi sportesemények méltó helyszíne is lesz.

A város legnagyobb, négyezer fő befogadására is alkalmas rendezvénytermét építjük meg.

Új versenyuszoda építése: 5,7 milliárd forint

Felépítjük vizes sportágaink új fellegvárát.

A kaposvári fürdőhöz szervesen kapcsolódó új, 50 méteres, tízpályás, minimális energiafelhasználású, a nemzetközi FINA-szabványnak megfelelő versenyuszoda otthona lesz a vízilabdának, az úszásnak, az uszonyos és búvárúszásnak, valamint a szinkronúszásnak is. Ennek megfelelően alakítjuk ki a többfunkciós medenceteret.

Korszerű körülményeket teremtünk ezzel az egészséges életmód iránt elkötelezett kaposváriaknak is.

Új víznyerő kutak létesítésével pedig az üzemeltetés költségeit csökkentjük.

A Rákóczi Stadion rekonstrukciója: 560 millió forint

Bene Ferenc Labdarúgó Akadémiánkra több mint kétszáz gyermek jár. Az akadémia felújítását követően most a Rákóczi Stadion is megújul.

Teljes hosszában lefedjük a nyugati és a keleti lelátót, növelve ezzel a fedett ülőhelyek számát.

Átalakítjuk a stadion főépületét, felújítjuk az öltözői és nézőtéri vizesblokkokat is.

A kórház déli tömbjének hasznosítása: 4,5 milliárd forint

Kórházunk rekonstrukciójából már csak a szülészet felújítása van hátra.

A tömbösítés eredményeként felszabadult a Bajcsy-Zsilinszky utca déli oldala. Ide új utat építünk, összekötve a Bajcsy-Zsilinszky utcát és a Fő utcát. Parkot, parkolókat, sétányt alakítunk ki. A volt kápolna felújításával bábszínteret építünk, mellette játszótérrel.

Felújítjuk a kórház volt anyaépületét is. A több mint 170 éves épület műemléki védelem alatt áll. Inkubátorházzá alakítjuk, ahol informatikai képzőközpont lesz a városban működő szoftverfejlesztő, webfejlesztő cégek bevonásával.

A Csiky Gergely Színház felújítása és bővítése: 9 milliárd forint

A Csiky Gergely Színház 1911-ben nyári színháznak épült. Ma omlik a vakolata, rekonstrukcióra szorul. A kormány támogatásával most felújítjuk.

A homlokzatot az eredeti tervek alapján állítjuk helyre, a belső tereket a műemléki értékek megtartásával korszerűsítjük. Nagy méretű új fogadóteret alakítunk ki, korszerűsítjük a színpad-, a fény- és a hangtechnikát.

A jelenleg 6011 m2-es színházépületet 9626 m2-esre bővítjük.

Az épületgépészeti és épületvillamossági átalakítások után a megújuló energiaforrásoké lesz a főszerep.

Az egykori levéltárépület rekonstrukciója és új funkciójának kialakítása: 1,4 milliárd forint

A belváros szívében régóta áll egy omladozó vakolatú műemlék épület. Ez a volt levéltár. A jelenleg üres épületet felújítjuk és átalakítjuk. Ide költözik át a Somogy Megyei Önkormányzati Hivatal a sétálóutcából, ahol most múzeumunkkal egy épületben van. Így végre a kaposvári múzeum is önálló, végleges otthonra lel.

Belvárosi önkormányzati tulajdonú üzletek felújítása: 1,1 milliárd forint

Még vonzóbbá tesszük a sétálóutcát és környékét. Felújítunk és energetikailag korszerűsítünk huszonegy üzletet.

Az üzletek a belváros hangulatához illeszkedő, új portálokat kapnak.

A boltok elé új padokat, kerékpártárolókat helyezünk ki, virágosítunk, felújítjuk a járdákat és parkolókat. Bővül a térfigyelő kamerarendszer is.

A Dorottya ház – a volt Csokonai fogadó – kulturális-turisztikai célú hasznosítása és rekonstrukciója, belvárosi látogatóközpont kialakítása: 1,2 milliárd forint

Élettel töltjük meg Kaposvár egyik legrégebbi épületét, a 2011 óta üresen álló volt Csokonai fogadót.

A belváros szívében lévő műemlék épületet, ahol egykor Csokonai Vitéz Mihály is járt, a város megvásárolta.

Most felújítjuk, és Belvárosi Látogatóközpontot építünk. Helyet kap itt egy holografikus színház is, mely egyszerre nyolcvan fő számára nyújt valódi 21. századi élményt a színpadra varázsolt 3D-s figurákkal és különleges effektekkel. A látogatóközpont másik különlegessége a Fésűs Éva mesevilágát bemutató „Kerekerdő játszóház” lesz.

A Nostra volt épületeinek rehabilitációja: 605 millió forint

Rendet teszünk a belváros szélén is. A Nostra 1931-ben a volt kaposvári vár területére épült rá. Több mint egy évtizede használaton kívül van, ma hajléktalanok lakják.

Romos épületeit elbontjuk, helyükön az egykori várat bemutató történelmi tanösvényt, tematikus játszóteret, szabadtéri rendezvényteret, valamint járdákat, sétautakat alakítunk ki.

Buszöblöket, parkolókat építünk, fejlesztjük a közvilágítást, bővítjük térfigyelő kamerarendszerünket. Egy elektromos töltőállomást is építünk a területen.

Fejlesztések a Desedán: 400 millió forint

Az elmúlt években körbebiciklizhetővé tettük a Desedát, elkészült a tó körüli kerékpárút. Felépítettük a Fekete István Látogatóközpontot, a tavon már elektromos meghajtású kirándulóhajó is jár.

További fejlesztésekre készülünk. Vízitúra-útvonalat jelölünk ki, túrakikötőket, csónakházat, vízitúraközpontot építünk. Korszerűsítjük a strand vizesblokkjait, parkosítunk, a vízen napozóstéget helyezünk el. A horgászoknak a Füredi-szőlőhegy alatti részen közösségi teret alakítunk ki főzőhellyel, padokkal és asztalokkal. Ugyanitt halas tematikájú játszóteret is építünk.

Fejlesztjük a Deseda kempinget: 2,54 milliárd forint

A Deseda kemping régóta kihasználatlan. Hogy életre keltsük, kiépítjük közműhálózatát, korszerű közös helyiségeket építünk. Apartmanokat, lakókocsis beállókat és sátorhelyeket alakítunk ki. Rendbe tesszük a zöld felületeket és a belső utakat, parkolókat építünk.

A Szentjakabi Bencés Apátság romjainak műemléki és kulturális-turisztikai célú fejlesztése: 1 milliárd forint

Városunk legrégebbi épített örökségét, a Szentjakabi Bencés Apátságot 1067-ben, Salamon király jelenlétében szentelték fel.

Most felújítjuk. Helyreállítjuk a romterületet. Modern fogadóépületet építünk, ahol bemutatjuk a középkorra jellemző mesterségeket, interaktív kiállítással is várjuk majd az idelátogatókat.

Felújítjuk a Monostor utcai parkolót és az onnan felvezető gyalogutat is.

A 67-es út – az érintett települések elkerülését is megvalósító – fejlesztése: 104,8 milliárd forint

Minden település számára létfontosságú, hogy milyen módon és mennyi idő alatt közelíthető meg. Azzal, hogy az M7-es autópályáig megépítjük a 2 × 2 sávos, a településeket elkerülő gyorsutat, elérjük, hogy városunk része lesz az országos gyorsforgalmi úthálózatnak. Ezáltal növekszik Kaposvár és a régió versenyképessége, erősödik a helyi gazdaság, bővül a foglalkoztatás.

Kaposvári Közlekedési Központ (IMCs): 10,5 milliárd forint

A Kaposvári Közlekedési Központ célja javítani a busz- és vonatközlekedés közötti átjárhatóságot. Egyúttal kényelmesebbé és biztonságosabbá tesszük ezzel a belváros közúti, kerékpáros és gyalogos közlekedését is.

A Budai Nagy Antal utcában a vasútállomás mellé, egy helyre telepítjük a helyi és helyközi autóbusz-állomást, új utasforgalmi központtal. Ezzel megkönnyítjük az átszállást. A vasútállomás keleti oldalán új P+R parkolót építünk.

Egy új gyalogos- és kerékpáros-felüljáróról közvetlenül megközelíthetővé válnak a vasúti és a buszperonok. A Béla király utcában a vasúti sínek felett közúti felüljárót építünk, biztosítva ezzel a biztonságos és gyors közúti átkelést.

A Csik Ferenc sétányt kiszélesítjük, és összekötjük a Béla király utcával, így a vasút déli oldalán is kialakul egy tömegközlekedéssel is igénybe vehető – a Baross Gábor utcával párhuzamos – új út. Ezzel tehermentesítjük a belvárost, és jelentősen javítjuk a városrészek közlekedési kapcsolatát.

Kaposvári autóbusz-telephely új buszaink számára: 4,16 milliárd forint

A Kaposvári Városgazdálkodási Zrt. Cseri úti telephelyén új buszaink számára tárolást, szervizelést, mosást, tankolást is lehetővé tevő telephelyet alakítunk ki. Egyben vizsgaállomást is építünk, mely a városban lévő gépjárműveknek biztosít lehetőséget a vizsgáztatásra. A területen gáz- és elektromos töltőállomás is lesz.

A beruházás keretén belül 27 férőhelyes elektromos autóbuszokat is vásárolunk, melyek a belvárosban fognak járni, és eddig ellátatlan területeket is feltárnak.

A tüskevári csomópont közlekedésbiztonsági fejlesztése: 300 millió forint

Megszüntetjük a tumultust a Vásártéri út és a 61-es út csomópontjában, a tüskevári csomópontban, külön figyelmet fordítva a kerékpárosokra és a gyalogosokra.

Az autósoknak, gyalogosoknak és kerékpárosoknak is jelzőlámpás irányítást építünk ki, amelyet összehangolunk a vasúti fényjelzővel.

Az átalakítás keretében a közeli II. Rákóczi Ferenc Tagiskola környékét is biztonságosabbá tesszük. Átépítjük az útpályát és a szegélyeket, új gyalogátkelőhelyeket is építünk.

Folytatjuk út- és járdahálózatunk bővítését, felújítását: 2 milliárd forint

Megújul a Németh István fasor északi oldala is, az utca új aszfaltburkolatot kap.

A Bajcsy-Zsilinszky utca és a Fő utca között kialakítandó új út építése mellett leaszfaltozzuk például a Bajcsy-Zsilinszky utcát.

Ezenkívül még 26 helyszínen utcát, 12 helyszínen járdát építünk, újítunk fel.

Kaposvár kerékpárút-hálózatának fejlesztése, a közbringarendszer bővítése: 987 millió forint

16 km új kerékpárutat, illetve kerékpársávot építünk. Felújítjuk a város első kerékpárútját is a sportcsarnok és a Deseda között.

Bővítjük közbringarendszerünket is. Tizenöt új állomást építünk, és százhúsz kerékpárt vásárolunk.

Így kerékpárral is könnyen elérhetővé válnak a fontosabb hivatalok, bevásárlóközpontok, művelődési intézmények, valamint olyan szabadidős célpontok, mint a Virágfürdő, a Városliget és a Deseda.

Csapadékvíz-elvezetés javítása: 430 millió forint

A Kapos árvize már nem veszélyeztet bennünket, hisz megépítettük árvízvédelmi tározónkat.

Viszont vannak még olyan utcáink, ahol nagyobb esőzések után a csapadékvíz jelentős problémákat okoz.

A Budai Nagy Antal, Nagyszeben, Keszthely utcában, Töröcskén, a Toponári úton és még tizennégy utcában korszerűsítjük csapadékvíz-elvezetési rendszerünket.

Szennyvíztisztító telep korszerűsítése: 5,89 milliárd forint

Korszerűsítjük szennyvíztisztító telepünket, ezzel Kaposvár és tizennyolc környékbeli település környezetének megóvásához járulunk hozzá.

Korszerű, zárt létesítményekkel működtetett, hosszú távú környezetvédelmi megfontolásokat is kielégítő, automatizáltan üzemeltethető rendszert építünk ki.

A szennyvíziszapból biogázt állítunk elő. Ezzel az energiával üzemeltetjük a szennyvíztelepet és a mellette lévő kommunálishulladék-feldolgozót is.

Ipari parkok, iparterületek fejlesztése: 1,792 milliárd forint

Kaposvár gazdasága erősödik, ipari parkjaink beteltek, újat építünk.

Felújítjuk iparterületeinket is, vonzó üzleti környezetet alakítunk ki a volt SÁÉV-telepen, a Raktár utcában és környékén, a Kanizsai utcában, a Jutai és a Vásártéri úton, az Izzó és a Nagygát utcában.

Foglalkoztatási együttműködések, foglalkoztatási paktum: 1,2 milliárd forint

Célunk a teljes foglalkoztatottság.

Tizenhat éve nem volt olyan alacsony a munkanélküliek száma, mint ma, de célunkat még nem értük el. Foglalkoztatási paktumunk 843 hátrányos helyzetű dolgozni akarónak ad lehetőséget az előrelépésre.